Behringer Wave

Über / About
Das ist die Wiedergeburt des sehr bekannten PPG wave 2.2. Und außer beim Sequenzer und Arpeggiator, ist die Bedienung sehr im PPG wave Stil. So sehr, dass ich keine Anleitung für alle original PPG wave 2.2 Funktionen (außer Sequenzer und Arpeggiator) brauchte. Und klingt er wie das Original? Eigentlich sehr nah dran. Es fehlt jedoch das besondere Röcheln in der untersten Oktave. Wahrscheinlich liegt das daran, dass die beiden Oszillatoren einer Stimme nicht abwechselnd (nicht multiplexed!) mit 367.6 kHz abgespielt werden (können). Vieles des PPG wave Charakters liegt nicht an den Wellensatzdaten, sondern wie diese technisch abgespielt werden. Die anderen notwendigen PPG Klangeigenschaften werden gut reproduziert. Nur die VCA Hüllkurve hat einen linearen Release, was nicht originalgetreu ist. Aber Alles in Allem ist der Behringer Wave am nächsten von allen Waldorf und Groove Synthesis Synths am nächsten am PPG wave 2.2/2.3 Klang. Der Groove synthesis 3rd Wave ist nur an zweiter Stelle, aber bietet dafür eine moderne Bedienung und viele zusätzliche Funktionen die wir von heutigen Synths gewohnt sind. Und er ist auch für saubere (also nicht PPG artige) Wavetable Klänge und VA Sounds geeignet. Der Behringer hat drei nur global einstellbare Parameter um einige PPG Artefakte die man vielleicht nicht mehr hören mag abzumildern. Aber er wird immer noch sehr nach PPG klingen, auch wenn alle drei Einstellungen auf die moderne Funktion eingestellt sind.
This is the new reincarnation of the well known PPG wave 2.2. And except for the sequencer/arpeggiator, its UI is very PPG wave alike. So much, that I did not use the manual for all original PPG wave 2.2 functions (except the sequencer and arpeggiator). And does it sound like the real thing? Well, very close to. The special fuzzy aliasing for the low octave is missing, most likely as the two oscillators of one voice are added/mixed and not played back by interlaced (not multiplexed!) sample words at at about 367.6 kHz. Much about the typical PPG wave character is not about the actual wavetables data, but also on how the data is played back technically. But all other needed PPG aliasing character is well reproduced. Only the VCA envelope got a linear release, which is not like the real thing. But all in all, the Behringer Wave is the closest of all Waldorf and Groove Synthesis synths to get the PPG wave 2.2/2.3 sound. The Groove Sysnthesis 3rd Wave is only the second best new PPG, but it got a modern UI and many additional features we expect from modern synths. And it is also a very good synth for high fidelity (not PPG alike) wavetable sounds and VA like synth sounds. The Behringer got three parameters (global only) to smooth out some PPG things you not like to hear anymore. But it will still sound much like a PPG, even if all are three are set to the modern setting.
Innenleben / Inside
Beim PPG brauchte man zum Öffnen nur an jeder Seite je 2 Schrauben rausdrehen, um ans Innere zu gelangen. Beim Behringer Wave sind es 18 Schrauben (5 an jedem Seitenteil, eine hinter jedem Seitenteil und 6 hinten). Allerdings darf man annehmen, dass man einen neuen Behringer weniger oft öffnen muss als einen alten PPG wave.
You need to undo 2 screw on each side of the PPG waves to get to the inside. And it takes 18 screws (5 on each side panel, 1 behind each side panel and 6 at the back) on the Behringer Wave. But it is save to assume, that you won't have to open the new Behringer as often as a vintage PPG wave.
- STM32F765BGT6 (biggest chip; near to PSU)
Arm® Microcontrollers - MCU High-performance & DSP FPU, Arm Cortex-M7 MCU 1 Mbyte of Flash 216 MHz CPU - STM32H750VBT6 (between above chip and audio DAC)
32-bit Arm® Cortex®-M7 480MHz MCUs, 128 Kbyte Flash, 1 Mbyte RAM, 46 com. and analog interfaces - STM32F072GBT6 (near the analog voices)
Arm®-based 32-bit MCU, up to 128 KB Flash, crystal-less USB FS 2.0, CAN, 12 timers, ADC, DAC & comm. interfaces - Burr Brown PCM 1681 (left of analog voices)
24-Bit, max. 192-kHz Sampling, Enhanced Multilevel Delta-Sigma, Eight-Channel Audio Digital-to-Analog Converter - per voice:
- ½ Coolaudio V2164M Low Cost Quad Voltage Controlled Amplifier (SSM 2164 clone)
- 1 Coolaudio V2044A Ladder Filter (clone of SSM 2044 as used in the PPG wave 2.2/2.3)
- 1 STMicroelectronics TLC074C Low Noise Quad Operational Amplifier (PPG wave 2.2/2.3 used CEM 3360)
Was fehlt / What's missing
Obwohl in den MIDI SysEx Daten 16 Stellen für einen Klangnamen aus ASCII Zeichen vorgesehen ist, sieht man keinen Namen für die einzelnen Klänge. Man kann die auch nicht am Gerät eingeben, aber trotzdem wird eine Name mit dem Sound abgespeichert (natürlich bisher immer leer). Und da man nur die Nummern für die Sounds sieht, kann man auch nicht durch die 2 Bänke mit je 100 Sounds scrollen. Am PPG wave sah man auch nur Nummern, aber damals war das bei eigentlich allen Synths mit Speicher so.
Aber man hat eine, wie ich finde, unnötige kleine Anzeige der Wellenform in Oszilloskop Darstellung spendiert. Und beim Wechsel des Wellensatzes wird dort klein der Name des Wellensatzes in winzigen Buchstaben angezeigt. Warum nicht auch die Soundnamen? Odergleich ganz ohne diese Briefmarken kleine Anzeige.
Although there are 16 digits for ASCII sound names in the MIDI Sysex Data defined, you will never see a sound name of the individual sounds. You are not able to assigne names on the instrument, but a sound is stored with a (obvious empty) name. As you just see patch number, scrolling through the 2 banks of 100 patches is not available. You did also see just numbers on the PPG waves, but this typical for those days for all synths with patch memory.
But you get a, to my opinion, way to small display of the waveshape in a oszilloskop like display. And when you change the selected wavetable, it name will be briefly shown im a very smal font size. But why not sound name too? Or no stam sized display at all.